Thursday 26 April 2012

"the advantage and the challenges in undertaking ethnography study in the context of marketing research"


Pengertian

Etnografi adalah kaedah kualitatif penyelidikan yang bekerja dalam beberapa bidang sains sosial dan kemanusiaan. Kajian etnografi menonjol dalam antropologi sosial dan kebudayaan, sosiologi, dan geografi manusia / sosial / budaya. Banyak kajian etnografi kerap menggabungkan bidang pemerhatian yang melibatkan penglibatan secara langsung individu atau kumpulan yang sedang menjalankan kajian dan diperincikan melalui pengumpulan data berdasarkan  penemuan dan pengalaman.

Kelebihan Etnografi

1.      Kajian etnografi menyediakan peluang kepada penyelidik untuk mengkaji secara langsung cara hidup dari pelbagai aspek budaya yang melibatkan manusia hari ini.

2.      Kajian etnografi membenarkan penyelidik untuk menggunakan pelbagai cara yang unik . Kaedah penyelidikan yang digunakan oleh penyelidik etnografi biasanya termasuk pemerhatian di lapangan langsung, pemerhatian peserta, kumpulan fokus, dan temubual serta gambar dan video sekiranya diperlukan.

3.      Budaya, proses kebudayaan, dan bagaimana proses itu membangunkan lebih masa untuk kumpulan tertentu adalah salah satu fokus etnografi. Kajian etnografi membenarkan penyelidik untuk memerhati dan mengkaji proses ini secara langsung dalam bentuk yang komprehensif.

4.      Tingkah laku dan interaksi individu dalam kumpulan penduduk dan kumpulan manusia secara keseluruhan merupakan satu lagi tumpuan etnografi.Kajian etnografi merupakan  kelebihan bagi para penyelidik untuk memperlihatkan, mematuhi, pengalaman, dan menerangkan proses -proses tingkah laku.

5.      Etnografi dan kajian etnografi yang memberi peluang  untuk penyelidik  menawarkan keseluruhan mengenai budaya manusia, tingkah laku, dan masyarakat secara keseluruhannya. Pemahaman ini dikuatkan  lagi melalui pengalaman manusia dan keadaan manusia ketika itu.

“Challenges”

1.      Ia amat bergantung kepada pemerhatian dan penyampaian penyelidik

2.      Tidak ada cara untuk menyemak kesahihan Kesimpulan penyelidik, kerana data yang diinginkan sukar diperolehi.

3.      Berat sebelah kerana pemerhati sukar  untuk ditentukan.

4.      Generalisasi hampir tidak wujud kerana hanya keadaan yang diperhatikan serta meninggalkan kekaburan dalam kajian
http://www.ehow.com/facts_5565076_advantages-ethnographic-studies.html







"Ethnography helps to reveal the unspoken cultural and social patterns that shape consumer behavior."




No comments:

Post a Comment